Allmänna villkor
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor gäller för alla leveranser av tjänster och produkter från Mosamia.
ARTIKEL 1 - DEFINITIONER
I dessa villkor ska följande definitioner gälla:
Reflektionsperiod: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och som ingår ett distansavtal med entreprenören;
Dag:kalenderdag;
Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är adresserad till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Företagare: fysisk eller juridisk person som erbjuder varor och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: Ett avtal varigenom, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och entreprenören samtidigt har samlats i samma område.
ARTIKEL 2 - FÖRETAGETS IDENTITET
Mosamia är en del av Quadat, med säte i Sverige på följande adress:
Sundängsvägen 8, 68395 Sunnemo. Vårt organisationsnummer är @följer smart@
Mosamia kan nås på telefonnummer: +46 (0)70 4446432 +31 (0)6-28703750 eller via e-post: info@mosamia.se.
ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET
1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
2. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras hos entreprenören och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, i motsats till föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
4. För det fall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten.
ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET
1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder, är dessa en sanningsenlig representation av produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
3. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:
priset inklusive skatter;eventuella kostnader för leverans;det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta ändamålhuruvida ångerrätten är tillämplig eller inteMetod för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;Höjden på tariffen för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det kommunikationsmedel som används;Huruvida avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, på vilket sätt konsumenten kan ta del av det;Det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och om så önskas om så önskas rätta till;Eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås;De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg.
ARTIKEL 5 - AVTALET
1. Om inte annat följer av bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet när konsumenten accepterar anbudet och uppfyller de villkor som anges i detta.
2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepten av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
3. Om avtalet ingås elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
4. Företagaren får - inom de rättsliga ramarna - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en order eller ansökan eller att förena särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
5. Näringsidkaren ska skicka följande information till konsumenten tillsammans med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare:
a. Besöksadressen till företagarens etableringsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
b. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten inte gäller;
c. Information om garantier och befintlig kundservice;
d. de uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet ingås;
e. villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller löper på obestämd tid.
ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT
Vid leverans av produkter:
1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet utan att ange skäl under 14 dagar. Denna reflektionsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som tidigare utsetts av konsumenten och som gjorts känd för entreprenören.
2. Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och originalförpackning till entreprenören inom 14 dagar, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av entreprenören.
Vid tillhandahållande av tjänster:
3. Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att säga upp avtalet utan att ange skäl under minst 14 dagar, räknat från den dag då avtalet ingicks.
4. För att kunna utnyttja sin ångerrätt ska konsumenten följa de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren lämnar i detta avseende vid tidpunkten för erbjudandet och/eller senast vid leveransen.
ARTIKEL 7 - KOSTNADER VID ÅNGERRÄTT
1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han eller hon högst stå för kostnaderna för returförsändelsen.
2. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter retur eller återkallelse.
ARTIKEL 8 - UTESLUTNING AV ÅNGERRÄTT
1. Entreprenören kan utesluta konsumentens ångerrätt i den utsträckning som anges i punkterna 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
2. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
a. som har skapats av entreprenören i enlighet med konsumentens specifikationer;
b. som är tydligt personliga till sin natur;
c. som inte kan returneras på grund av deras natur;
d. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över.
3. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
a. som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut.
ARTIKEL 9 - PRISET
1. Under den giltighetstid som anges i erbjudandet får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändrade mervärdesskattesatser.
2. I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser ska nämnas i erbjudandet.
3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade förordningar eller bestämmelser.
4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt dem och:
a. de är en följd av lagbestämmelser eller föreskrifter, eller
b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet till den dag då prishöjningen träder i kraft.
5. De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
ARTIKEL 10 - ÖVERENSSTÄMMELSE OCH GARANTI
1. Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som nämns i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de befintliga lagbestämmelserna och/eller myndighetsbestämmelserna på dagen för avtalets ingående.
2. En garanti som tillhandahålls av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren enligt avtalet.
ARTIKEL 11 - LEVERANS OCH UTFÖRANDE
1. Entreprenören kommer att ta största möjliga försiktighet när han tar emot och utför beställningar av produkter och när han bedömer förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
2. Platsen för leverans av produkter är den adress som konsumenten har gjort känt för företaget. Undantag från detta är workshops, som äger rum på entreprenörens affärsadress, såvida inte annat uttryckligen överenskommits med konsumenten.
3. Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar snabbt men senast inom 30 dagar om inte en längre leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att kostnadsfritt häva avtalet.
4. Vid upplösning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 30 dagar efter upplösningen.
5. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer entreprenören att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel levereras. Med ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returförsändelse ska bäras av entreprenören.
6. Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen avtalats.
ARTIKEL 12 - BETALNING
1. Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.
2. Vid försäljning av varor till konsumenter får allmänna villkor aldrig innehålla krav på förskottsbetalning med mer än 50 %. Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte göra gällande några rättigheter avseende utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den avtalade förskottsbetalningen har erlagts.
3. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts till företagaren.
4. Om konsumenten inte betalar har företagaren rätt att, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, ta ut de rimliga kostnader som konsumenten har fått kännedom om i förväg.
ARTIKEL 13 - SPARA DITT KORTNUMMER
Du kan i köpprocessen lagra ditt kortnummer för framtida köp. Om du väljer att lagra ditt kortnummer kommer dina betaluppgifter att lagras krypterat och säkert hos vår betaltjänstleverantör för att kunna genomföra framtida transaktioner. Ditt samtycke inhämtas under köpprocessen. Du kan enkelt radera ett lagrat kortnummer under köpprocessen eller senare i min profil.
ARTIKEL 14 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE
1. Ett klagomål om en produkt, tjänst eller företagarens tjänst kan lämnas in via ett klagomålsformulär som finns tillgängligt på Mosamias webbplats.
2. Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören inom rimlig tid, fullständigt och tydligt beskrivet, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
3. Klagomål som lämnas till entreprenören ska besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
ARTIKEL 15 – TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
1. Svensk lag är tillämplig på dessa Allmänna villkor.
2. Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda. I första hand vill vi därför komma överens med dig om en lösning. Om vi inte skulle kunna lösa en uppkommen tvist tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på nedan kontaktuppgifter. Mosamia följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Allmänna reklamationsnämnden:
Webbadress: https://arn.se
Postadress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
3. Du kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning på https://ec.europa.eu/odr
4. Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.
ARTIKEL 16 – PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
1. När du gör en beställning eller ett köp kommer vi behandla dina personuppgifter för att hantera din beställning. Dessa uppgifter kan även användas för andra ändamål, t.ex. för vår marknadsföring och kommunikation, för kundserviceärenden eller för att analysera, utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster. Du kan när som helst avregistrera dig från våra utskick och/eller invända mot vår marknadsföring.
ARTIKEL 17 - KOMPLETTERANDE ELLER AVVIKANDE BESTÄMMELSER
Tilläggsbestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska dokumenteras skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras på ett sätt som är tillgängligt för konsumenten på en varaktig databärare.
ARTIKEL 18 - ÄNDRING AV DE ALLMÄNNA VILLKOREN
1. Ändringar av dessa villkor ska endast träda i kraft efter det att de har offentliggjorts på lämpligt sätt, under förutsättning att den bestämmelse som är mest gynnsam för konsumenten ska ha företräde i händelse av tillämpliga ändringar under ett erbjudandes giltighetstid.